Balıkesirliler Sordu Beslenme Uzmanları Cevapladı

ulasim 15.05.2015

Balıkesirli kadınlar sağlıklı ve dengeli beslenmeyi uzmanlarından dinledi. 
Balıkesir Büyükşehir Belediyesi ve Balıkesir Karesi Belediyesi tarafından düzenlenen “Balıkesir Soruyor, Beslenme Uzmanları Cevaplıyor” konulu toplantıya katılan Prof. Dr. Murat Baş ve Prof. Dr. Sevinç Yücecan, sağlıklı beslenmenin bir trend haline gelmesiyle gıdada spekülasyonların arttığına ve son yıllarda kamuoyu ile paylaşılan yanlış bilgilerin halkın kafasını karıştırdığına dikkat çekti. Uzmanlar Balıkesirli kadınlara sağlıklı ve dengeli beslenme konusunda önemli tavsiyelerde bulundu.
Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, Beslenme ve Diyetetik Bölümü Başkanı Prof. Dr. Murat Baş ve KKTC Yakın Doğu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Kurucu Dekanı, Beslenme ve Diyetetik Bölümü Kurucu Başkanı Prof. Dr. Sevinç Yücecan, giderek artan gıdada bilgi kirliliğinin beslenme konusunda kafaları karıştırdığını, bu nedenle günümüzde artık tüketicilerin daha da dikkatli olması gerektiğini vurguladı.

“BESLENME KARIN DOYURMAK DEĞİLDİR”

Balıkesir Büyükşehir Belediyesi ve Karesi Belediyesi tarafından düzenlenen, “Balıkesir Soruyor, Beslenme Uzmanları Cevaplıyor” konulu sağlıklı beslenme konferansına 400’ün üzerinde kadın dinleyici katıldı. Balıkesirli kadınların büyük ilgi gösterdiği toplantıda konuşan Prof. Dr. Murat Baş, “Beslenme açlık duygusunu bastırmak, sadece karın doyurmak değildir. Büyüme ve gelişmenin sağlanması, yaşamın sürdürülmesi ve sağlığın korunması için gerekli olan enerji ve besin öğelerinin vücuda alınıp, kullanılmasıdır” dedi.
Son dönemde yemek trendleri üzerine yazılan yazılardaki artışa dikkat çeken Prof. Dr. Murat Baş, “Kamuoyunda uzman olan, olmayan kişilerin paylaştığı görüşlerle ‘nasıl beslenmeliyiz?’ sorusunun cevabını arar olduk. Birinin iyi dediğine diğeri kötü diyor. Yanlış ve çelişkili bilgiler tüketicilerin kafasını karıştırıyor” dedi. 
Sağlıklı beslenme ve düzenli egzersizin her insanın yaşam şekli haline gelmesi ve mutlaka davranış değişikliği sağlaması gerektiğini belirten Prof. Dr. Baş, sözlerini şöyle sürdürdü:
Yaşamın her evresinde bedensel ve zihinsel yönden sağlıklı olmak ve sağlığı devam ettirmek, yeterli ve dengeli beslenme ile mümkündür. Sağlıklı beslenmede sabah kahvaltısı çok önemlidir. Kahvaltı edilmediğinde, kan şekeri düzeyi bozulur ve enerji azalır, ruh hali değişir. Beyin yeterince konsantre olamaz. Öğle yemeği sağlıklı olmalıdır. Yemeğe bir kâse çorba ile başlamak hem sindirimi kolaylaştırır, hem de tokluk hissi verir. Geleneksel çorbalar ve hazır çorbalar kullanılabilir. Hazır çorbanın üretim mantığı ev yapımı tarhanadan farklı değildir. Geleneksel kurta yöntemi ile Türk Gıda Kodeksi uyarınca, hiçbir koruyucu madde eklenmeden doğal malzemelerle (sebze, tahıl, kuru baklagil, baharatlar) hazırlanan çorbalar, Türk mutfağının evde hazırlanması en zor ve unutulmaya yüz tutmuş tariflerini gün ışığına çıkarıp sofralara getirerek hem zaman açısından hem de ekonomik olması açısından mutfakta büyük kolaylık sağlamaktadır. Salata, ızgara veya fırınlanmış et, tavuk, balık, kuru baklagil yemekleri de tüketilmelidir. Ayrıca yağ alımındaki dengeyi sağlamak açısından; yemeklerde bitkisel sıvı yağlar ve yumuşak margarin tercih edilebilir.

BESLENMEYLE HASTALIKLAR DOĞRUDAN İLİŞKİLİ

KKTC Yakın Doğu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Kurucu Dekanı, Beslenme ve Diyetetik Bölümü Kurucu Başkanı Prof. Dr. Sevinç Yücecan, tüketilen gıdaların insan sağlığı üzerindeki etkisine dikkat çekti. Tüketicilere sağlıklı ve dengeli beslenme önerilerinde bulunan Yücecan, sağlıklı beslenme için günde 3-5 porsiyon sebze, 2-4 porsiyon da meyve tüketilmesi gerektiğini belirtti. Prof. Dr. Sevinç Yücecan, “Alınan sebze ve meyvenin en az iki porsiyonu yeşil yapraklı sebzeler, portakal, limon gibi turunçgiller olmalıdır. Yapılan çalışmalar sebze ve meyve tüketimi ile kardiyovasküler hastalıklar, bazı kanser türleri, inme, Alzheimer hastalığı, katarakt ve yaşla ilintili fonksiyonel kayıp riskinin azalması arasında kuvvetli bir ilişki olduğunu gösteriyor” dedi.
Günlük beslenmede besin çeşitliliğine önem vermek gerektiğini vurgulayan Prof. Dr. Yücecan, dengeli beslenme için mutlaka yeterli miktarda yağ da tüketilmesi gerektiğini belirterek, şöyle konuştu:“Yağ, eşit miktarlardaki karbonhidrat ve proteinlerin iki katından daha çok enerji verir. Böylece vücut en ekonomik şekilde enerji gereksinimini yağlardan sağlayabilir. Elzem yağ asitleri ve yağda eriyen vitaminler (A,D,E,K) vücuda ancak yağ ile alınır. Özellikle antioksidan özelliği taşıyan bileşenler yağsız ortamda emilmez. Ayrıca bazı hormonların yapımı için yağ elzemdir. Dengeli beslenmek için her gün önerilen düzeylerde bitkisel sıvı yağlar ve yumuşak margarin kullanılabilir. Kolesterol hayvansal ürünlerde bulunur. Bitkisel kökenli hiçbir üründe kolesterol yoktur. Margarinler de bitkisel yağlardan yapıldıkları için kolesterol içermez Ek olarak, çok konuşulan trans yağ ne sıvı yağlarda ne de margarinde bulunur. Trans yağ sadece hayvansal yağlarda bulunur.”

DENGELİ BESLENMEDE GIDA ÇEŞİTLİLİĞİ ÖNEMLİ

Sağlıklı ve dengeli beslenmede gıda çeşitliliğinin önemini de vurgulayan Prof. Dr. Sevinç Yücecan, sofraların en çok tüketilen gıdalarından et, yumurta ve çay tüketimine ilişkin de şu önerilerde bulundu: 
Etin sahip olduğu protein ve demir, etin suyunda değil, yapısındadır. Bu nedenle etin suyundan ziyade kendisi tüketilmelidir. Yumurtanın sarısı ise sanıldığı gibi kan kolesterolünü yükseltmez. Özellikle et yemeyenler tahıllı-sebzeli yemeklerin yanında günde bir yumurta yiyebilir. Çocukların, kansızlığa meyilli, doğurganlık dönemindeki kadınların yemekle birlikte çay içmemeleri gerekir.